De Nieuwe Kans

Kill your darlings

Rotterdam kent een relatief groot aantal jeugdige werklozen en er is veel schooluitval. Het is een kwetsbare groep die door overheden en welzijnsorganisaties moeilijk bereikt wordt. Academische Werkplaats De Nieuwe Kans is een onderzoek gestart waarbij de jongeren, wetenschappers en hulpverleners nauw hebben samengewerkt. Na zes jaar worden de resultaten van dat onderzoek gepubliceerd. Om te zorgen dat dit niet een enorm boekwerk is dat op de plank belandt is er besloten om films te maken.

De nieuwsgierigheid aanwakkeren

In de portretten was het zaak balans te vinden in het vertellen van de persoonlijk verhalen van deze jonge mannen en het geven van basisinformatie over het onderzoek en de resultaten ervan. Film is niet het ideale medium om veel gedetailleerde informatie mee te communiceren, maar wel om de kijker te raken met de verhalen die erachter zitten. Daar ligt in deze portretten dan ook de focus op en daarmee willen we mensen geïnteresseerd maken en uitnodigen om meer over het onderzoek te lezen.

Aan verhalen geen gebrek

De wetenschappers en hulpverleners kenden de jongvolwassenen die zij onderzocht hebben. Dat maakte het makkelijk om een vooronderzoek te doen wie er mee zou willen werken. Als verhalenverteller is het ironisch genoeg een hele fijne doelgroep om mee te werken. De verhalen van al deze jongeren zijn het vertellen meer dan waard. Er zit de nodige dramatiek in en de hoop op een betere toekomst. Dat zijn zo'n beetje de hoofdingrediënten van elk goed verhaal. Je zou alleen voor veel van deze mannen hopen dat het fictie was, en geen documentaire.

De ruwe data zijn unieke en menselijke verhalen

Het kan lastig zijn om de resultaten van een rijk gedocumenteerd en genuanceerd onderzoek op een aantrekkelijke manier onder de aandacht te brengen. Hoewel het moeilijk te meten is, lijkt de inzet van film is hier een doeltreffende zet te zijn geweest. Zowel tijdens symposia als op social media zijn de films vertoond aan het werkveld en daarmee is de context invoelbaar geworden. De ruwe data van het onderzoek is tot leven gekomen, vooroordelen over de doelgroep zijn weggenomen en de belangrijkste doelstelling is bereikt: aandacht voor de resultaten van het onderzoek.

Rik van der Linden
Producent
+31 (0)6 46141913
Bekijk hier onze projecten