Laurens Aandachtsvelder

Personeel eigenaarschap geven van kwaliteit

Laurens wil de kwaliteit van de zorgverlening verbeteren. Een van de speerpunten daarin is het aanstellen van vijf aandachtsvelders. Dat zijn medewerker op de vloer die gespecialiseerd zijn in een specifiek gebied van zorg en er op de afdeling verantwoordelijk voor is dat de kwaliteit op dat specifieke onderdeel hoog is én blijft. Wij portretteerden vijf aandachtsvelders in vijf verschillende thema's.

Portretten als middel om een doel te bereiken

Laurens is een grote zorginstelling met verschillende locaties waar uiteenlopende soorten zorg wordt verleend. Het doel van deze films is om alle medewerkers te informeren over het werken met aandachtsvelders. Wat zijn dat en waarom is dit in het leven geroepen? Naast informeren moeten de films enthousiaste medewerkers aansporen om ook aandachtsvelder te worden. Daarom werken portretten van medewerkers hier goed. Geen beleidsmedewerkers die over de hoofden van de medewerkers praten, maar de medewerker zelf aan het woord, in een herkenbare setting voor hun collega's.

Van de tekentafel naar de werkvloer

In de zorg wordt de laatste jaren meer geadministreerd. Elke zorgprofessional herkent dat. Soms gaat het te ver, maar het bijhouden van een goede administratie is niet voor niets. De aandachtsvelders in deze films maken inzichtelijk waarom het belangrijk is dat de kwaliteit continu wordt bewaakt. Zo worden medewerkers zich meer bewust van het hoe en waarom van hun handelen en krijgt men meer inzicht in dat van hun collega's.

De ruwe data zijn unieke en menselijke verhalen

Het kan lastig zijn om de resultaten van een rijk gedocumenteerd en genuanceerd onderzoek op een aantrekkelijke manier onder de aandacht te brengen. Hoewel het moeilijk te meten is, lijkt de inzet van film is hier een doeltreffende zet te zijn geweest. Zowel tijdens symposia als op social media zijn de films vertoond aan het werkveld en daarmee is de context invoelbaar geworden. De ruwe data van het onderzoek is tot leven gekomen, vooroordelen over de doelgroep zijn weggenomen en de belangrijkste doelstelling is bereikt: aandacht voor de resultaten van het onderzoek.

Rik van der Linden
Producent
+31 (0)6 46141913
Bekijk hier onze projecten