Het neoliberalisme laat zijn sporen na. Het maximaliseren van winst is niet altijd even goed voor mens en milieu. Samen met de ASN Bank maken we een webserie waarmee we de uitdagingen in verschillende industrieën adresseren en aandacht vestigen op ondernemers die met duurzame oplossingen bijdragen aan een betere wereld.
In elke aflevering van Dit is Morgen staat een ander thema centraal, zoals plastic, mode en voedsel. Naast de portretten van duurzame ondernemers geven we ook context van de industrie waarin zij werkzaam zijn. Met geïllustreerde feiten en cijfers zien we waarom deze ondernemers geïnspireerd worden om het beter te doen.
In Dit is Morgen... op je bord zien we Vera van CocoConserven, die de overlastgevende ganzen bij Schiphol, die geruimd worden, verwerkt tot een hoogwaardige rilette. Zij wil voedselverspilling tegengaan door ingeblikt voedsel lekker en populair te maken. We zien Tim, die met Spireaux een kweektank heeft ontwikkeld om spirulina te maken. Dat is een alg die veel voedingsstoffen aan ons dieet toevoegt, zonder het milieu te belasten. En Charlotte legt uit waarom kaas minder milieuvriendelijk is dan veel mensen denken. Zij maakt Charly's; een plantaardig alternatief voor kaas, dat zélfs de Fransen lekker vinden.
Het is geen geheim dat de arbeidsomstandigheden van veel werknemers in de kledingindustrie abominabel zijn. Afriek wil dat anders doen, of "we willen het gewoon normaal doen". Eén van de meest vervuilende onderdelen van de kledingindustrie, is het kleuren. Daarbij worden veel chemicaliën gebruikt. Boro*Mini heeft daar een oplossing op gevonden en kleurt katoen op natuurlijke wijze. En Lena is een kledingbibliotheek. De gemiddelde levensduur van een kledingstuk in de huidige tijd van fast fashion drie jaar is. Het is een wegwerpindustrie en Lena wil toe naar een circulaire kledingindustrie, waar kwaliteit hoogwaardig is en de kleding lang meegaat.
Dit is Morgen wil bijdragen aan bewustwording van de gevolgen die de keuze van de consument heeft op de mens en milieu. Als makers van deze serie leren we veel. Ik wist bijvoorbeeld niet dat voor het maken een spijkerbroek gemiddeld 7000 liter water nodig is. Ik wist ook niet dat er elke minuut een vrachtwagen vol plastic in oceanen belandt en dat er dat dit er in 2040 vier zullen zijn als er niks verandert. Mijn geweten speelt vaker op als ik mijn kies waar ik mijn geld aan uitgeef en ik maak andere keuzes. Dit hopen we met Dit is Morgen bij meer mensen teweeg te brengen. En dat kan niet zonder ondernemers die de consument duurzame alternatieven aanbiedt.